søndag, mai 07, 2006

Metal Søndag 7. mai


Fantômas - Suspended Animation
Ipecac, 2005

Nå er det kanskje for tidlig å kalle et album fra 2005 en klassiker, men dette er en av mine favorittutgivelser fra i fjor. Dessuten kan jeg ikke bare skrive om skiver fra 80-tallet.
For dere som ikke vet hvem Fantômas er så er de et avantgarde metal band fra USA.
Og for dere som ikke vet hva avantgarde er så er det moderne kunstgreier. Avantgarde betyr å gå først. Avantgarde musikk er ofte så kunstnerisk og eksperimentell at ikke kan regnes som musikk etter normale normer.
Avantgarde metal kan som oftest gjenkjennes som metal, men det bruker å være et eller annet nytt og rart element i musikken slik at det blir avantgarde, og Fantômas er et av de mest kjente bandene i sjangeren.

Så hvordan er dette albumet kunstnerisk og eksperimentell? Det er ikke på grunn av riffene eller trommingen siden er for det meste av thrash typen (må forresten påpeke at det er Dave Lombardo fra Slayer som spiller på trommer på dette albumet).
Sangstrukturen er veldig lik grindcore. Låtene er som oftest knapt et minutt lange, men i motsetning til de fleste grindcore låter er det flere sanger klemt inn i hver låt. Det hele er kaotisk og riffene går hele tiden over til nye riff.
Dette kan virke irriterende når man leser om det her i denne anmeldelsen, men jeg synes det gir albumet en veldig dynamisk følelse.

Men det som gjør virkelig gjør dette til et avantgarde album er at det er fylt opp med gamle tegnefilm lydefekter og tegnefilmmusikk. Ja dere leste riktig. Det er faktisk en veldig god grunn til at albumet har ordet animasjon i tittelen.
Det som er kult med dette albumet er at du kan lukke øynene mens du hører på det og se for deg en Snurre Sprett tegnefilm fra Helvete. Og du trenger ikke å bry deg om lyrikken siden den ikke eksisterer. All synging på dette albumet er bare babbel.
Hver sang skal vist nok handle om diverse ukjente helligdager i april. Disse dagene er spredd mellom 30 spor (ja jeg vet at det er 31 dager i april, men Fantômas har valgt 30).
Det følger med en kalender over disse dagene i et begrenset opplag (som jeg er som jeg er heldig eier av). Kalenderen er flott illustrert av den japanske kunstneren Yoshitomo Nara.

Dette er et jævlig kult album og du trenger ikke å være en dedikert metalhead for å like dette. Jeg anbefaler det til alle som liker rar og sær musikk.


-----------------


Jeg tror jeg har gitt helt opp på nyhetsseksjonen og poster heller musikkvideoer og tull.

Her er noen metal musikkvideoer fra Youtube.com

Anthrax - Metal Thrashing Mad

Tankard - The Morning After

Immortal- Grim and frostbitten kingdoms

Belphegor- Lucifer Incestus

Helloween - I Want Out

Iron Maiden - The Trooper

0 Comments: