søndag, november 15, 2009

Metal Søndag 15. november


Cryptic Slaughter - Convicted
Metal Blade Records, 1986

Crossover er en sjanger som så vidt er i ferd med å bli gjenoppdaget takket være alle retro-thrashbandene som har dukket opp i det siste. Mange av disse nye bandene er underholdene nok, men skal man høre skikkelig crossover må man finne frem igjen de gamle klassikerne fra 80-tallet. Det er bare bandene fra den tiden som virkelig viste hvordan man virkelig skulle ta god gammeldags hardcore punk og mikse det med thrashriff til det blir til skittent bråk. Skittent bråk er den beste måten å beskrive Cryptic Slaughter på. Riffene er sloppy som faen med virkelig skitne og geniale gitarsoloer, og trommeslageren som bare var 16 år gammel da de spilte inn kan knapt spille. Han bare slår løs på trommesettet og så blir det til noe som kan kalles blast beats. Vokalen er hardcore roping fylt med hat for alt samfunnet står for. Angsten og hatet fra å leve under Ronald Reagan sitt høyrevridde regime og trusselen av total ødeleggelse når russerne teppebomber Vesten med atombomber kommer tydelig frem i lyrikken. Den er faktisk ikke så verst skrevet med tanke på at det er skrevet av noen unge punkere.
Convicted er punk så punk som faen det går an å være og fremdeles være metal.

Når du hører det albumet kommer du til å lage en enmanns moshpit hjemme. Er du opptatt av thrash og hardcore kan du ikke unngå denne klassikeren.

---------------------------------

Open Casket er et death metal band fra Irland som har gitt ut en demo. Du kan høre dem på deres Myspace.

Jeg var på konsert på Glassheim og metalbandene To Cast A Shadow, Cavalince og Thalamus, samt to oppvarmingsband som jeg ikke husker om var metal eller ikke. Jeg kom ekstra tidlig siden jeg trodde med så mange band, så kom til å begynne tidlig. Det viste seg at de bare skulle spille en halvtime hver og de skulle begynne klokken 10. Så jeg sitter og drikker frem til 10 bare for at de skulle bli ekstra forsinket. Jeg er var virkelig dritings og siden jeg ikke hadde spist noe, så ble jeg dårlig og dro hjem etter det tredje bandet. Jeg husker noe av de tre jeg så, og Thalamus var best. De to oppvarmingsbandene var ok nok. Mental Shutdown hadde hele to fjotter med Slipknot t-skjorter, så jeg påpekte at Slipknot var det verste homobandet noensinne til et av bandmedlemmene da de gikk av scenen. The Dead & Living var noe halvveis gothgreie med keyboards og mer enn det husker jeg ikke. Thalamus var da høydepunktet siden de spilte skikkelig stoner metal.

Nå over til metal musikkvideoer.

Grave Digger - Ballad of a Hangman

Sepultura - Dead Embryonic Cells

Vortex - Open The Gate

0 Comments: